Salat til frokost

salat2

Jeg gør tit det, at jeg laver en stor salat til frokost, af de grøntsager og frugter jeg har liggende. Det er sundt, og så får man brugt mange de grøntsager, man har liggende, så de ikke bliver for gamle. Det er jo ikke altid, man bruger et helt kålhoved, og hvad gør man så med resten? Man laver en kålsalat, for kål smager allerbedst råt efter min mening. Man kan blande kål og salat, eller kun bruge salat eller kål. Der er kombinationer, der smager bedre end andre, jeg kommer med forslag længere nede på siden til dette. Her kommer min guide til frokostalat:

Snit kål helt fint. Alle slags kål kan bruges, fx rød-, hvid-, grøn-, rosen- og spidskål.

Bland det evt. med fx salat, rucola, babyspinat eller andet bladgrønt, eller brug kun salat og bladgrønt hvis du ikke har kål.

Fyld op med de grøntsager/frugter du har, skåret i små tern, tynde skiver eller revet groft. Alt fra tomat, peberfrugt, avocado, agurk og gulerødder til squash, asparges, appelsiner, rødløg, bønnespirer mm. kan bruges.

For at salaten mætter, især hvis man kun har salat eller bladgrønt, kan man komme noget fyld i, fx tun, kogt æg, en rest tilberedt kylling, feta, mozerella, parmesanost, tern af Gouda mm.

Top evt. med krydderurter. (Lige for tiden blomstrer mine purløg, og disse blomster kan også drysses på, det ser flot ud.)

Det er også dejligt med lidt knas på salaten, brug de nødder og frø du har, fx. mandler, hasselnødder, valnødder, pinjekerner, pistacienødder, solsikkefrø og græskarkerner. Rist dem evt. først på en tør pande til får lidt farve. Så fremhæver man smagen. Eller kom en håndfuld croutoner på salaten. Opskrift findes her.

Dressing

Så kommer vi til dressingen, og her er der 4 slags, jeg især bruger.

Balsamico-eddike og olivenolie. Her hælder jeg bare lidt af begge dele udover salaten. Eddiken kan erstattes med saft af citron eller appelsin.

Hvidløgsdressing. Bland 1 spsk hvidvinseddike med ½ dl olivenolie og tilsæt presset hvidløg, salt, peber og oregano efter smag.

Pesto. Enten noget fra et glas der er købt og blandet op med ekstra olie, eller også tager man et bundt basilikum og blender det med 1 fed hvidløg, en lille håndfuld pinjekerner, salt, et lille stykke parmesanost og olivenolie til konsistensen passer.

Honning-sennepsdressing. Pisk 1 tsk. sennep, 2 tsk. honning, 1 spsk. hvidvinsedddike, salt og peber med ½ dl olivenolie. Juster med de forskellige elementer efter smag.

Forslag til kombinationer

Spidskål eller salat med rucola, tomat, løg, peberfrugt, avocado, pinjekerner, mozzarella eller parmesan og balsamicodressing

Spidskål eller salat med tomat, agurk, feta, løg og hvidløgsdressing

Spidskål eller salat med tomat, løg,  tun, ost, græskarkerner og pesto

Rosenkål med rucola, æble, hasselnødder eller valnødder og honning-sennepsdressing

Rødkål med appelsin, æble, valnødder eller mandler og honning-sennepsdressing

Grønkål med appelsin, løg, rosiner, valnødder eller mandler og enten honning-sennepsdressing, eller olie og appelsinsaft

Hvidkål med gulerod, forårsløg eller purløg, kylling og honningsennepsdressing

salat1grønkålsalat2ingr til salatsalat3rødkålssalat

Find selv på mere ud fra hvad du har. Det her er bare mine forslag, men man kan bare komme de krydderurter, eller den dressing på, man har lyst til, eller erstatte nogle ting rundt omkring i forhold til hvad man nu lige har. Hvis man fx har nogle asparges, så snit dem og smid dem i, jeg putter næsten avocado i alle salaterne, men det er ikke sikkert alle lige synes, det smager godt. Men det her er kombinationer, som jeg synes er gode. Og de kan selvfølgelig alle også bruges som tilbehør til aftensmaden. God appetit!

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

2 thoughts on “Salat til frokost

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *